رجوع ﻷعلى الصفحة

المخرجين ومحترفوا السوشيال ميديا يؤكدون بالدليل القاطع فبركة سيناريو خريج التوك توك « لابد من محاكمة عمرو الليثى »

بواسطة أمير عكاشة / منشور في الجمعة, 14 أكتوبر 2016 00:54 صباحًا / لا توجد تعليقات / 63 المشاهدات
خريج التوك توك

المخرجين ومحترفوا السوشيال ميديا يؤكدون بالدليل القاطع فبركة سيناريو خريج التوك توك « لابد من محاكمة عمرو الليثى »

وكتب المخرج عماد السماد تدوينة مطولة يشرح فيها الفيديو قائلا:
خريج التوك توك
المخرجين ومحترفوا السوشيال ميديا يؤكدون بالدليل القاطع فبركة سيناريو خريج التوك توك « لابد من محاكمة عمرو الليثى », اللي, التوك, الفيديو, ماكين, عمرو, سواق, الشارع, العربي, الفصيح, الربيع
«لكل الناس اللي بتتابعني ولو فعلاً بتثقوا فيا وفي دماغي كمُخرج.. حتصدقوني لو قلتلكم إن الفيديو الأخر إني بتاع سواق التوك توك بتاع عمرو الليثي من أوله لآخره Staged. صدقوني الفيديو كله staged.
وكل كلمة السواق ده قالها مفبركة ومحفوظة ومكتوبة سكريبت بالحرف. أنا بعمل حلقات في الشارع و بفهم لما حد بيكون حقيقي أو متأجر.
• نقطة هامة: أنا مُتفق معاه جداً في حاجات كتيرة قالها وفعلاً حال البلد مُحزن ويُرثى له..((بلا أدنى شك)).
لكن في فرق كبير بين كلام عفوي طالع بتلقائية و مابين كلام مُلقَّن أو مُعد مسبقاً خارج بشكل ثوري فيسبوكِّي جَهوري مُنسق ومُنثر.
أتفرجوا على الفيديو تاني وركزوا في تقطيع الجمل وأسلوبه المسرحي التصاعدي اللي بيتجه نحو ال Climax ولغة جسده والموسيقى التصويرية الرخيصة اللي حطها المخرج في الخلفية لتستميل عقولكم وعواطفكم.
أرجو تاني ان كلامي يتفهم صح وأني مش بتكلم على صوابية الكلام اللي قاله..أطلاقاً. أنا فقط بتكلم على الفبركة الأعلامية المعتادة اللي بقت بتجيبنا يمين..و هوووب تحدفنا شمال.. و بننساق معاها للأسف بدون أي وعي كالقطيع».
خريج التوك توك
المخرجين ومحترفوا السوشيال ميديا يؤكدون بالدليل القاطع فبركة سيناريو خريج التوك توك « لابد من محاكمة عمرو الليثى », اللي, التوك, الفيديو, ماكين, عمرو, سواق, الشارع, العربي, الفصيح, الربيع
فيما كتب الكاتب الصحفي إيهاب عمر شرحا مطولا لكيفية استخدام رجال الشارع في الخطاب السياسي وكتب:
«يعتبر تكتيك استخدام شخص من العامة فى تلقين خطاب سياسي معين عبر لسانه كما فعل غلمان المؤامرة على لسان السواق الفصيح (اسكتش سواق التوك توك فى برنامج عمرو الليثي مستشار مرسي السابق) هو واحد من أهم التكتيات التى تستخدمها المراكز البحثية الأمريكية خلال موسم الانتخابات لبث رأى عام أو تأييد وجهة نظر معينة.
وفى سنوات الربيع العربي تم الاستعانة بهذه الشخصيات مرارا ً، مثل أغلب بدايات النشطاء البسيطة، وفى أمريكا كان واحدا ً من أشهر هؤلاء “العامة” أو رجل الشارع اللى تم تلقينه مقابل قرشين هو جو السباك أو السباك الفصيح (link is external)الذى خدم لصالح جون ماكين فى الانتخابات الرئاسية عام 2008 .. و قد اتضح لاحقا ً ان جو ليس سباكا ً واختفى لفترة قبل أن يظهر محاضرا ً فى بعض برامج التوك شو الأمريكية، يمكن مراجعة صفحته باللغة الانجليزية لمعرفة مزيد من التفاصيل جون ماكين ليس بعيدا عن تدريب شباب المعارضة المصرية أو الربيع العربي عموما ً وبالتالى لا يوجد أى شئ غريب أن نرى تكتيك استخدمه ماكين فى انتخابات الرئاسة عام 2008 يطبق لاحقا فى سنوات الربيع العربي وصولا ً إلى سواق التوك توك الفصيح عشية تظاهرات 11 نوفمبر 2016».

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com